Friday, May 01, 2009

FREE WIFI

Best... best... kat rumah aku dah ada internet. To be exact, WiFi... dan untuk menambahkan lagi kebestan itu, it's free.

Free? Macamane buleh dapat free?

Ekceli aku pun musykil jugak mana datangnyer free Wifi transmission ni. Setahu aku, dalam kawasan perumahan aku nie, memang takde provide service free public Wifi. Kalau ada mesti aku buleh akses dari mana2 bahagian dalam rumah aku, ruang tamu ke, dapur ke, bilik air ke. Ini aku cuma boleh akses dari master bedroom jer sebab kat situ dia punya signal paling kuat. Lain tempat tak boleh. So aku suspek benda ni datang dari area perumahan sebelah, atau pun somewhere from shoplots depan rumah. Kalau nak kira jarak dia, jauh jugak tu, dalam 100 meter. Tuan dia pun tatau sape since network name dia cuma tulis 'default'.

Dia punya signal biasanya dapat dalam dua ke tiga bar, which is in fair & good condition. Kadang2 jer cecah empat bar. Kadang2 tu takde bar langsung. Dia punya speed boleh tahan jugak, 11.0 mbps. In addition, since benda ni free & tak tahu mana punca, sometimes it's suddenly disconnected from internet connection even though connection between my laptop with access point still active. Meaning that, bukan masalah laptop, tapi masalah access point tu yang tak connect dengan internet. Maybe time tu tuan dia turn off the router or shut down the PC ke, ataupun ada interference from other devices. So kena tunggu benda tu on dulu.

Whatever it is, as for now, tak perlu lagi broadband ke, streamyx ke atau pun terpaksa keluar pergi cari wifi hotspot. Tak kesah ler tu. Walaupun terpaksa surf atas katil sambil baring2, as long as is free, who cares?

2 comments:

SYCLONE said...

Ehhh tuan haji

A small reminder untuk kau.

Benda2 free ni selalunya UNSECURED.

So pakai baik2 lah ya.

DAN JANGAN GUNA UNTUK TRANSAKSI SENSITIF ATAU KRITIKAL MACAM BANKING OR E-SHOPPING.

Guna takat nak surfing biasa2 tak apa lah kot...

Zuri Aqim said...

orang kaya muaz...

insya-allah... saya sentiasa beringat akan perkara itu.

memandangkan sudah dapat capaian percuma, rajin2 lah jenguk ke mari untuk mendapatkan update terkini. pastinya semakin rajin mengemaskini.