Wednesday, March 10, 2010

WARUNG AZIZ SATAR

Terengganu Darul Iman, negeri tanah tumpahnya darahku, rakyat hidup bersatu dan maju.

Negeri Terengganu mewah dengan makanan tradisi lagi eksotik yang bukan sahaja unik, malah sukar untuk didapati di negeri-negeri lain. Eksotik di sini tiada kena mengena dengan makanan pelik-pelik seperti beruang masak kangkung, asam pedas tenggiling atau pun otak kera bermadu.

Mana nak dapat keropok lekor, laksa terengganu kuah putih yang dimakan dengan ulam-ulaman dengan sedikit belacan, laksam, nasi dagang, satar, otak-otak terengganu, pais, ikan goreng celup tepung, sotong pulut, pulut nyior, kayu keramat (disebut kayu kramak), asam gumpal, pulut lepa isi ikan dan macam-macam lagilah weh... dok rok hambe nok senaraikan semua.

Segalanya hanya di Terengganu!

Ditambah dengan makanan ruji sedia ada, campur lagi dengan makanan eastern dan western, maka bermewah-mewahlah makanan di negeri Terengganu ini.

Kat KL mungkin juga sudah kedapatan sedikit sebanyak makanan-makanan tradisi ini yang mana asalnya pun dibawa oleh pendatang-pendatang halal yang berhijrah dan bermastautin di lembah klang ini. Jangan kata makanan Terengganu, satu dunia punya makanan pun ada kat KL nih.

Pendek kata, bila pulang ke Terengganu, memang wajib menjamu selera dengan makanan eksotik ini. Cuma agak malang kerana saya kurang gemarkan kuih-muih yang manis seperti akok dan lompat tikam. So bila balik, takdelah nak mencari manisan-manisan nih. Save sikit bajet hambe.

Masuk sahaja ke sempadan negeri Terengganu, atau secara spesifiknya di daerah Kemaman, kami langsung menuju ke Kuala Kemaman untuk menikmati hidangan eksotik yang segar lagi menyelerakan. Kat Dungun pun ada, tapi jenis manusia tak sabar-sabar ni kan. Masuk jer sempadan negeri, nafsu terus bergelocak, air liur meleleh-leleh nak makan satar dengan keropk lekor.

Salah satu warung yang menjadi faveret kami adalah WARUNG AZIZ SATAR.

Rupanya AZIZ SATAR pelakon veteren tu sudah meniaga dan membuka warung di Kuala Kemaman.

Logik ke?

Memang tak logik sebab AZIZ SATAR bukanlah pemilik warung ini. AZIZ SATAR juga tak pernah datang berlakon di sini (agaknyer lah... tak perasan pulak kalau benar2 dia pernah berlakon kat sini. Saya bukan hantu TV yang suka tengok drama melayu sepanjang hari). Panjang kata pulak, DATO' AZIZ SATAR PELAKON VETEREN TU MEMANG TAKDE KENA MENGENA LANGSUNG DENGAN INI WARUNG!

Nama pemilik warung ini ialah Encik Aziz bin Awang. Oleh kerana dia menjual satar lalu warungnya itu dikenali kerana satarnya, maka terjadilah nama Aziz Satar, atau dalam bahasa bakunya AZIZ SI PENJUAL SATAR.

Bukan sahaja satar. Ada juga makanan tradisi Terengganu yang lain seperti otak-otak (disebut otok-otok), laksam (disebut laksang), keropok lekor (disebut keppok), ikan, udang & sotong celup tepung serta masakan panas yang lain seperti nasi goreng, mi goreng, tomyam serta makanan yang seumpama dengannya.

Laksam yang lazat kami makan sampai menjilat pinggan. Hoh takdelah melampau sampai kena menjilat pinggan itu. Takat jilat sudu je sikit2. Yang pasti memang habis licin.

Inilah satar yang menjadi idaman kami sejak dulu lagi. Dah lah sedap, harganya pula jauh lebih murah dari yang di jual di KL. Sepuloh bijik, empat ringgit. Empat posen sebijik.

Otak-otak terengganu agak berbeza sedikit dengan otak-otak gelang patah johor, dimana otak-otak terengganu masih mengekalkan isi ikan yang digaul dengan rempah ratus yang saya tak pasti apa bahannya, cuma saya perasan adanya kehadiran sang kelapa. Bentuk fizikal ikannya pula lebih ketara berbanding dengan otak-otak gelang patah yang semua jenis ramuannya telah dilumatkan dengan sebati.

Konsep sumbat dalam dalam kelapa, lepas tu panggang sama jer.

Saya masih ingat ketika zaman kanak-kanak dahulu, memang ada seekor ikan di dalam tu. Ikan yang kecik je lah, muat2 daun kelapa tu. Kalau ikan besar nak sumbat camane? Mungkin sekarang ikan sudah mahal atau pun ikan spesis tu sudah pupus, yang ada cuma secebis isi ikan sahaja.

Kamu turut menjamu selera dengan sotong celup tepung yang pada zahirnya sama sahaja dengan sotong celup tepung di restoran ala-thai di sekitar lembah klang ni. Tapi bila disebut ikan goreng celup tepung, mungkin itu agak luar biasa sedikit di lembah klang.

Pada kami, walau pun warung ini bukanlah yang ter-best of the best antara warung-warung satar & otak-otak yang terdapat di pesisir jalan Kuala Kemaman ini, tapi memandangkan kalau dari KL kami akan sampai sini menjelang waktu malam, maka warung ini sahaja yang masih buka. Yang lain semua dah tutup. Cukuplah sekadar untuk melepas gian, rindu dan dendam terhadap satar, otak-otak dan kepok lekor. Jika tidak ke sini, kami lebih gemar ke sebuah lagi warung yang berhampiran dengan Pantai Teluk Mak Nik, tapi mungkin sebab sedap sangat kot, manjang penuh jer warung tu. Bila dah sedap, makanan cepat habis. Bila dah habis, dia bukak sampai maghrib jer.

Ekceli satar dan otak-otak di WARUNG AZIZ SATAR rasanya masih lagi dalam kategori lazat dan berkhasiat, cuma belum cukup mantap untuk menjadi the best of the best.

Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati. Sudah puas makan, baru ada feel nak continue the journey. Perjalanan ada sejam lagi neh.

sekiang!

2 comments:

Anonymous said...

ishhhhhh....mu ni wat aku lapor je zuri..doh lah lama doh dok balik dungung ni...aduiiiiiii...

-UJIE-

almustaqeem said...

ujie>> cuba2 lah bawok diri tu balik ke kampung halaman... the best place for vacation u know... segala2nya ada di terengganu... sun, sea, serenity :-)