Wednesday, March 03, 2010

RESTORAN BASER

Episod jalan-jalan cari makan dengan keluarga kali ini membawa anda ke Restoran Baser.

Asalnya dari Kota Tinggi Johor dan khabarnya mempunyai lima cawangan di Johor sahaja. Kini membuka premis pertama di luar Johor, menjadikan jumlahnya kepada enam.

Lokasinya di No.32, Jalan Puteri 5/1, Bandar Puteri Puchong. Opposite Haier Electrical Malaysia.
Dengan sahaja dengan rumah hambe.

Kenapa makan kat sini?

Stended kami bila sekali-sekala rasa makan di luar, kami akan mencari tempat yang istimewa. Biasanya tempat itu mestilah pernah mendapat publisiti media. Rujukan kami lebih cenderung kepada akhbar Pancaindera (sisipan Mingguan Malaysia), majalah atau pun program televisyen seperti Jalan-jalan Cari Makan (JJCM), Warung Kita serta program2 yang seumpama dengannya.

Jadi maklumat tentang Restoran Baser ini dapatnya dari akhbar Pancaindera. Tak perasan pulak bila program JJCM cover cerita restoran ni memandangkan kami selalu juga terlepas program tersebut bila ke udara. Cuma kami perasan, plak JJCM memang ada di restoran itu.

Apa yang istimewa di sini?

Saya kira nasi ayamnya memang istimewa. Pujian ini saya tujukan kepada nasinya. Memang sangat berperisa ayam. Khabarnya cara masakan nasinya agak berbeza. Inilah menu yang menjadi trademark Restoran Baser, selain dari nasi briyani gam johor yang popular itu.

Kami turut memesan nasi goreng ayam walaupun pada asalnya kami berhajat untuk mencuba nasi briyani gam johor yang saya kira semestinya tulen dan asli. Maklumlah, bila restoran segah Restoran Baser menghidangkan masakan johor, nasi briyaninya mestilah asli, ditambah pula dengan pilihan lauk sama ada rusa, kambing, lembu atau ayam. Namun kami fikir baru sahaja menikmati nasi briyani beberapa hari sebelum kejadian, lalu nasi goreng ayam pun boleh juga. Lagipun media melaporkan ianya sebagai antara menu pilihan yang harus dicuba.

Demi mengikut saranan akhbar, kami turut memesan sayur campur berserta dengan telur dadar yang boleh tahan juga sedapnya.

Untuk menghilangkan dahaga, kami memesan segelas soda bandung dan jus asam boi yang masam giler tobat dah lepas ni tak order.

Tanpa menunggu lama, makanan semua sudah tersedia. Apalagi.... kayuhhhhh!!!

Sesuatu yang menjadikan sesuatu tempat makan itu menarik dan pelanggan tertarik, selain dari tahap kebersihan memuaskan dan menu yang mengkagumkan adalah konsep serta dekorasinya. Saya kira biasa sahaja kalau tidak kerana grafik dinding yang besar menjadikan suasana dalaman lebih berwarna-warni dengan susunan kerusi dan meja kayu yang agak eksklusif.

Kesimpulannya, recommended dan boleh diulang cuba.

1 comment:

Unknown said...

Restoran Baser...makanannya memang sedap, puas hati....terbaik!!! dan yang paling penting, harganya berpatutan.