Monday, January 04, 2010

RIDE WITH MODENAS

Tahun baru... azam baru... motor pon baru...

Penantian selama beberapa minggu menunggu kehadiran jentera baru dari Terengganu akhirnya menjelma. Memperkenalkan Modenas GT128 baru!

Motosikal yang diorder dari Dungun telah pun selamat sampai melalui perkhidmatan kurier SkyNet, tapi sampai kat ofis dia je lah kat Puchong. Kalau hantar rumah, kena charge lagi RM20. Nasib baik tak jauh, kat area Tesco Puchong jer. Sambil exercise jalan kaki, pergi ambik motor.

Segala urusan jual beli dan pendaftaran diuruskan oleh ayahanda di kampung. Saya kasi duit saje. Berapa mau, kasi saje... janji dapat apa yang diinginkan.

Perghhh... bukan main jauh lagi beli motor? Macam lah kat KL / Selangor ni takde kedai motor yang jual GT128.

Ya benar... kat KL / Selangor ni memang berlambak kedai motor. Bukak pintu rumah jer nampak kedai motor. Jalan sikit jumpa kedai motor. Pergi Sentul, berderet2 kedai motor, sebelah menyebelah jer. Wah, sampai begitu sekali banyaknyer?

Banyak memang banyak. Tapi dalam banyak2 kedai motor tu, takde satu pun yang mampu mengeluarkan motor ber'plet'kan Terengganu. Wah, nak Terengganu jugak tu. Biasalah... siapa lagi yang nak melariskan jualan motor dan menggerakkan nombor pendaftaran kenderaan Terengganu kalau bukan rakyat Terengganu sendiri.

Sebenarnya boleh beli motor kat KL / Selangor, lepas tu register nombor pendaftaran Terengganu. Tapi masalahnya, owner kena pergi register sendiri. Satu hal lah pulak nak pergi ke JPJ Terengganu semata-mata nak register nombor. Lagi pun masa nak bid hari tu, TAX belum keluar lagi dan tak tahu bila keluar dan bila boleh start bid. Nak senang, mintak tolong ayahanda dan orang kedai sana uruskan semua. Settle!

Anyway, the reason why I am choosing Terengganu registration number for this machine is because I am looking for a uniqueness and differenciancy.

Unik tu maknanya sesuatu yang berbeza, tak sama dengan orang lain.

Atau dalam erti kata lain, dalam satu bangunan pejabat ni, siapa yang pakai motorsikal plet Terengganu?

Another reason why I am choosing Terengganu registration number is currently the number starts with TAX. Rasa macam berkenan pulak bila tengok TAX. Nak menyebutnya pun senang, dan boleh mengingatkan orang lain yang tengok tentang kewajipan mereka membayar cukai. Tengah2 menyelit time traffic jem tu, tetiba orang terpandang "eh... TAX lar" lantas mengingatkan mereka "eh, aku ni dah bayar cukai ke belum?"

Wah, dah macam duta LHDN lah pulok!

Dah alang2 bersusah payah register kat Terengganu tu, pilihlah nombor yang cantik sikit. Bayar Rm310, dapat nombor 3 digit. Mula2 nak ambik yang dua digit punya terasa tak berbaloi lah pulok. Mahal sangat. Dengan kemampuan yang ada, dapat lah yang 3 digit punya. Mengikut laporan akhbar, ada orang sanggup bayar RM165,000 untuk nombor pendaftaran TAX 1. Perghhh giler... second highest in the country after TAN 1 (RM200,090).

Kenapa Modenas GT128? Kenapa tak ambik Yamaha LC135ke, Lagenda 110 ke, Wave 125 ke?

First thing, saya akan tetap pilih kapcai. Skuter type memang tolak tepi lah. Tak minat dan tak biasa bawak.

Second thing, setelah melakukan sedikit kajian dan penyelidikan, saya dapati Modenas GT128 adalah motosikal yang paling advance dengan harga yang paling murah. Orang kampung saya kata "value for money". Semestinya terdapat sedikit kekurangan di sana sini, tapi dengan harga dalam lingkungan RM5300, mana nak dapat motosikal dengan spesifikasi sebegitu rupa. Yamaha LC135 memang cun, memang menarik, tapi harga dah dekat nak cecah Rm7000.

Dengan harga RM5300;
1) Saya mendapat sebuah kapcai dengan kapasiti enjin sebanyak 130cc, hanya kurang 5cc sahaja berbanding LC135.
2) Boleh mencapai kelajuan melebihi 110 km/h dengan stabil disebabkan kerangka dan bodynya yang agak besar.
3) Disk brake depan belakang (LC135 pun disk brake berada di depan sahaja taw!).
4) Panel meter yang menarik, lengkap dengan RPM meter dan digital tachometer yang boleh diset kepada multiple mode.
5) Lampu depan yang besar dan sangat terang di waktu malam.
6) Ada teknologi TPS. Amende tu? Throttle Positioning Sensor yang melaraskan penggunaan minyak pada kadar yang menjimatkan di samping pecutan lebih lancar. Lebih kurang macam YPVS (Yahama Power Valve System) kot. Kalo kereta tu, lebih kurang macam Toyota VVTi, Honda V-Tech atau pun Perodua DVVT kot?
7) Rim sukan OEM kilang punya. Tak yah tukar kat kedai aksesori unless kalo memang tak suka nak tukar jenis lain jugak.

Maka kerana itulah, saya memilih Modenas GT128. Saya mesti pilih!

Tapi jaga-jaga. Price tag for a kapcai might be varied depends on the shop. Semacam takde harga standard. Ikut suka dia jer nak letak harga berapa. Berikut adalah pengalaman saya semasa survey harga Modenas GT128 - harga on the road:

1) Master Bikers Puchong: RM5,745.83
2) Kok Motor Jalan Tun Razak: RM5,561.45
3) NKS Sport Bikers Jalan Sentul: RM5,417.90
4) KP Siah Motor Puchong: RM5,320.00
5) Soon Huat Seng Brothers Dungun: RM5,300 (ikut dalam quotation RM5,476.80, tapi ayahanda edjas guanne ntah boleh dapat RM5,300)
6) Member survey kat Rembau: RM5,200

Cukuplah tu survey enam kedai jer. Nak masuk semua kedai kat KL /Selangor ni rasa macam takde kudrat lah pulok. Tapi saya percaya, harganya dalam lingkungan itu juga.

Kelemahan GT128 ni pulok (compare dengan Wave 100R lar, motor lain wa tak tau):
1) Ruang barang bawah seat tersangat lah kecik. Kalo Wave 100R selamba jer boleh masuk sepasang baju hujan ngan kasut getah, GT128 nampak macam tak boleh jer. Baju hujan maybe boleh lepas lah kalo lipat elok2. Kasut getah memang tak muat.

2) Ruang raga yang agak sempit. Tak banyak barang boleh masuk.

2) Additional money for routine service. Sebab kalau Modenas punya brand, dia ada pakai itu oil filter. Sebelum ni guna motor memang tak pernah pakai pon oil filter. So, lepas ni kena top-up sikit lah bajet untuk servis. Tapi as long as it is a kapcai, consider masih murah lagi.

Next plan lepas ni, nak pasang Givi box supaya mudah untuk membawa barang-barang.

Lepas tu tiap2 pagi nak kena bangun awal, gerak gi keje pun awal sebab motor masih dalam pantang. Kena bawak pelan2 tak boleh full throttle lagi. Adoiii... jenuh lar nak layan hiway bawak dalam 60 - 70 km/h jer.

1 comment:

ADAM said...

tahniah dah ada GT.. cam ne dah selepas sekian lama pakai