Monday, January 04, 2010

NIKAH @ PUTRA

Fahmi Mokhtar is my cousin. Biologically, his father and mine are siblings. In fact he is the second eldest in the cousin generation of che moh & che hussein family. First ranking of course my self lah.

He used to be my 'pengapit' during my wedding ceremony (err... anybody knows 'pengapit' in english?).

And I am just one year older than him (but look younger than him)

Maka sepertimana yang telah tersurat dan tersirat, pada 25 Disember 2009 baru-baru ni, menikah lah sepupu aku yang sorang ni.

Nikah kat Masjid Putra, Putrajaya.


Nikah jer dulu. Kenduri & sandingnya bulan dua nanti.
Tak tahu lah apa strategi mamat nie. Biasa time kenduri tu buat nikah, atau time nikah tu buat kenduri (ehh.. same lah tu). Strategi bunting pelamin gamaknyer.

Since ini kali pertama saya membuat liputan secara langsung majlis pernikahan di masjid yang sangat moden dan terkenal macam masjid putra nie, terasa lah dia punya suasana tu ada lain macam sikit.

Antara yang menarik perhatian saya adalah penggunaan label pada setiap entiti penting dalam majlis pernikahan ini seperti imam, saksi, pengantin dan wali, which is yang saya rasakan bagus, sekurang-kurangnya dapat dijadikan rujukan kepada pengantin lelaki sekiranya ditanya oleh imam tentang hal2 yang berkenaan dengan rukun nikah.

Agaknyer kalu takde label2 ni semua, tak kenal mana satu tok imam, wali, saksi, pengantin.

Seperkara lagi yang menarik perhatian saya adalah karekter imam itu sendiri. Saya tidak pasti imam tersebut merupakan imam besar atau imam kecik, namun beliau sangat pandai berjenaka di saat-saat beliau memerlukan maklumat berkaitan sebelum pernikahan dilaksanakan. Rasanya hampir 30 minit juga beliau bersembang dan berbual, terutama dengan pengantin lelaki dan wali pengantin perempuan. Dan yang paling menarik, beliau mampu bertutur dalam loghat utara dan Terengganu dengan begitu baik sekali. Rasa senang di kedua-dua belah keluarga pengantin.

Lu lambat lah bro... gua anak dah 2 nie... hehehehehe...

1 comment:

Wuhuu Mommy said...

pengapit = maid of honour or can be bridesmaid for the ladies. bestman for the guy :)

fahmi mokhtar is my fren :)