Monday, September 04, 2006

Hanya Satu Persinggahan

Air sungai yang mengalir di Hutan Lipur Lentang sejuk sekali hinggakan ayahanda dan bonda tertawa sendiri melihat saya menggeletar kesejukan, tetapi masih teruja tersenyum tertawa bermain air yang mengalir deras dari celahan batu di tengah hutan belantara ini. Inilah tempatnya pada tanggal 3 September 2006, tempat pertama saya berendam di dalam sungai sambil berkelah.

Ayahanda yang paling seronok sekali apabila dapat bersama-sama bonda dan saya menikmati sejuknya air sungai yang masih belum tercemar ini. Ayahanda pernah datang ke tempat ini lama dahulu, sewaktu di bangku sekolah rendah setelah diperkenalkan oleh saudaranya yang pernah tinggal di sekitar kawasan hutan simpan ini.

Belum sempat ayahanda dan bonda menjamah makanan yang dibekalkan oleh nenek dari kampung, tiba-tiba hujan turun mencurah-curah. Kelam-kabut kami berkemas dan menyelamatkan diri dari terkena hujan. Mujur juga di dalam hutan pokoknya banyak, seolah-olah menangkis dan mengurangkan kuantiti air yang turun sebelum jatuh ke bumi. Akhirnya, kami berkelah di dalam kereta sahaja.

Perjalanan pulang ke Kuala Lumpur terpaksa diteruskan walaupun pada hakikatnya kami belum puas lagi berendam dan berkelah dengan sempurna, menyambung kembali perjalanan selama lima jam sebelumnya dari Dungun. Saya terasa amat letih, kerana kesejukan atau kekenyangan barangkali. Dan tidur ini pasti ada hinggalah sampai ke rumah.

No comments: