Tuesday, July 18, 2006

Sayang Tok Aki

Arwah Tok Aki sudah lama sakit. Sebelum ini pun, kakinya terpaksa di potong sebanyak 2 kali akibat jangkitan kuman gara-gara penyakit kencing manis. Tok Aki terpaksa berhijrah dari Tapah ke Kelang kerana Tok Chik yang merupakan satu-satunya anak lelaki Tok Aki sudi berkorban jiwa dan raga menjaga arwah Tok Aki. Lepas arwah Tok Aki menjalani pemotongan kali pertama, Tok Aki semacam sudah hilang semangat. Kesian Tok Aki.

Saya langsung tidak menyangka kunjungan pada waktu tengah hari, beberapa jam sebelum Tok Aki pergi buat selama-lamanya merupakan detik-detik terakhir saya dengan Tok Aki. Walau pun kelihatan agak lemah, namun saya masing mampu ditimang dan dicium oleh Tok Aki. Kiranya sayalah cicit terakhir yang ditemui, ditimang dan dicium Tok Aki sepanjang hayatnya.

Petang itu, tanggal 16 Julai 2006 sedang ayahanda dan bonda sibuk menyiapkan tugasan mengecat rumah baru kami di Puchong, bonda di kejutkan dengan beberapa panggilan telefon yang menyatakan keadaan semasa Tok Aki. Air mata bonda sudah tidak dapat dibendung lagi. Lantas mereka membuat keputusan untuk menghentikan kegiatan mengecat rumah dan terus bergegas ke rumah Ayah Long untuk bersiap sedia sekiranya terjadi sesuatu yang tidak diingini.

Dan akhirnya sesuatu yang tidak diingini itu berlaku juga. Tepat jam 5.35 petang, Tok Aki akhirnya pergi meninggalkan saya buat selama-lamanya. Air mata bonda mengalir deras mendengar berita itu.

Malam itu, di rumah Tok Chik, sekali lagi saya bertemu dengan Tok Aki. Tiada lagi timangan manja dari Tok Aki, tiada lagi ciuman mesra dari Tok Aki. Hanya sekujur tubuh kaku terbaring, diiringi esak tangis dan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran menyambut ketibaan saya.

Semoga roh Tok Aki bersemadi dengan aman bersama roh orang-orang yang soleh. AL-FATIHAH.

No comments: