Wednesday, October 03, 2007

RETURN OF THE BOY

Sepatutnya sebaik sahaja papa mengerjakan solat Subuh, kami sudah pun bertolak. Akan tetapi, oleh kerana saya turut berjaga tatkala papa dan mama bersahur, saya terpaksa disiapkan dahulu. Walaupun sedikit terlewat, kesannya kami terpaksa mengharungi kesesakan yang sememangnya sudah dijangka ketika menuju ke Sungei Way, mengakibatkan perjalanan ke Vista Angkasa mengambil masa hampir satu jam. Namun, kami terpaksa juga lalu jalan itu untuk mengambil Mak Su Mie yang yang sanggup ponteng kelas kerana mahu turut serta balik kampung.

Sebenarnya tiada apa acara pun yang menyebabkan kami kena balik kampong. Namun setelah sekian lama tidak pulang menjengah Aki dan Nenek, akhirnya Ramadhan ini memberi peluang kepada saya untuk pulang bagi bersama-sama meraikan bulan yang mulia ini.

Lebuhraya Pantai Timur nampaknya telah boleh digunakan hingga ke susur keluar Jabor. Untuk menyusuri jalan pantai, saya terpaksa terus ke persimpangan Sungai Ular. Dan perjalanan ke Dungun yang suatu masa dulu mengambil masa kira-kira 8 jam kini telah disingkatkan kepada 5 jam! Bayangkan pada masa lebuhraya ini telah siap sepenuhnya dan melalui Dungun, perjalanan mungkin mengambil masa lebih kurang 4 jam, 50% lebih pantas ketika zaman tiada lebuhraya. Dungun menjadi semakin hampir dari Kuala Lumpur berbanding Pulau Pinang. Azam kami untuk pulang lebih kerap menziarah Aki dan Nenek di kampung, Insya-Allah.


No comments: