Tuesday, April 20, 2010

BUMI DIPIJAK, LANGIT DIJUNJUNG


BACALAH ISU-ISU AKHBAR CINA
ORANG Melayu wajar membaca dan memahami pandangan dan maksud sebenar penulis-penulis seperti yang disiarkan di dalam ruangan ‘Isu-Isu Akhbar Cina,’ Utusan Malaysia setiap minggu. Tulisan-tulisan mereka baik di dalam surat khabar Nanyang Siang Pau, Sin Chew Daily dan China Press yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu banyak berkisar mengenai kegagalan dan ketidakadilan pemerintah dalam bidang pendidikan, ekonomi, politik, sosial dan agama.

Isu-isu hangat dibincangkan termasuk mengenai bahasa Melayu, sistem sekolah satu aliran, SRJKC, 1Malaysia (sama rata sama rasa), rasuah, perilaku pegawai kerajaan, DEB, UMNO dan UiTM.

Mereka sentiasa melahirkan rasa tidak puas hati, memperlekeh, mengherdik dan membuat kata-kata sinis mengenai kewibawaan kerajaan dan kedudukan orang Melayu. Kecenderungan ini dilihat amat berbahaya kepada perpaduan kaum dan masa depan negara. Kenyataan yang berbau rasis dan sindiran kerap digunakan.

ZAMRI MAHMUD
Wangsa Melawati, Kuala Lumpur

Saya menerima email seperti di atas yang di forward oleh seorang rakan. Sebagai seorang yang berjiwa melayu, semestinya saya rasa terhina dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ini, seolah2 cuba memberi fahaman yang tidak baik terhadap kerajaan dan bangsa melayu. Mereka lebih cenderung menyerang kerajaan kita kerana kerajaan kita adalah kerajaan melayu, yang dipimpin oleh orang melayu serta mempunyai bilangan petugas yang majoritinya melayu.

Selama ini kita banyak bertolak ansur demi menjaga perpaduan antara kaum. Jika mereka tidak sudah2 membangkitkan isu pendidikan, ekonomi, politik, sosial dan agama, bila agaknya kita boleh membentuk satu bangsa, satu negara dengan satu jiwa yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi? Saya tidak fikir mereka tergolong dalam bangsa yang tertindas, malah mereka telah mengatasi kita dalam banyak perkara serta menikmati taraf hidup yang lebih baik dari orang melayu sendiri.

Sebagai contoh,
Pendidikan: Kita memberi mereka hak untuk menubuhkan sekolah jenis kebangsaan mereka sendiri, yang mana tidak ada satu pun negara di dunia ini yang sudi memberikan keistimewaan seperti itu. Tidak cukup dengan itu, kita membenarkan pula penubuhan sekolah2 swasta yang boleh dibentuk mengikut acuan masing2. Anak2 mereka mampu mendapat pendidikan terbaik, ditambah dengan kuasa beli yang mereka ada, mereka mampu untuk menjelaskan sebarang bayaran yang dikenakan pada pendidikan anak mereka. Justeru, tidak sikit di kalangan mereka
berjaya mencatat keputusan cemerlang dalam peperiksaan hingga lupa bertutur dalam bahasa kebangsaan. Bertahun-tahun tinggal di negara ini, malah dilahir dan dikebumikan di sini, masih lagi pelat bertutur bahasa kebangsaan. Apakah mereka mahu dihapuskan sekolah2 melayu dan sekolah agama pula? Apa kejadahnya ini semua? Janganlah melampau sangat!

Ekonomi: Saya sangat hairan apabila kaum ini membangkitkan isu ekonomi sebagai salah satu elemen tidak puas hati. Dimanakah kedudukan mereka sekarang? Siapakah yang memonopoli aktiviti ekonomi dalam negara ini? Siapakah yang mempunyai kuasa beli yang tinggi di negara ini? Siapakah yang mendiami kawasan bandar yang elit dan mewah di negara ini? Siapakah yang duduk bersandar dalam hawa dingin kereta mewah yang mereka miliki? Pernahkah kita melihat mereka ini menjadi pemandu kepada orang melayu? Jika orang melayu menjadi drebar kepada mereka itu bukanlah satu perkara yang menghairankan? Dasar Ekonomi Baru (DEB), walau pun pada dasarnya diwujudkan untuk membantu orang melayu, tapi yang mendapat untung dan semakin maju kaum mereka juga. Apakah mereka begitu tamak mahu membolot segala apa kepunyaan di bumi ini demi memajukan kaum mereka sendiri dan meihat orang melayu hidup melarat? Apa kejadahnya semua ini? Janganlah melampau sangat!

Politik: Kita membenarkan penubuhan parti politik berasaskan kaum serta memberikan mereka tempat yang eksklusif untuk sesetengah kawasan pilihanraya. Kita juga memberikan mereka jawatan tertinggi untuk menganggotai kedudukan dalam kabinet serta DUN. Malah, bagi negeri2 yang majoriti didiami oleh bangsa ini, kedudukan ketua menteri kita berikan kepada mereka. Masih tidak cukup lagikah? Apakah mereka mengimpikan jawatan perdana menteri pula baru habis cerita? Mereka fikir mereka itu siapa? Adakah mereka fikir datuk nenek mereka sudah lama mendiami bumi ini dan sanggup bermati-matian menghalau penjajah? Apa kejadahnya ini semua? Janganlah melampau sangat!

Sosial: Tidak bersyukur lagikah mereka ini yang datang sebagai pendatang, menjadi pelombong dan peniaga lalu kita berikan taraf kewarganegaraan yang sama taraf dengan orang melayu yang sekian lama mendiami bumi ini. Pernah satu ketika bumi ini digelar Tanah Melayu, bukti pemilikan orang2 melayu, yang pada hari ini semakin terpinggir dari mendiami kawasan bandar. Kita berikan kebebasan kepada mereka menganjurkan aktiviti2 sosial tanpa ada secuit halangan pun. Walaupun kita sedikit terganggu dengan dentuman bunyi mercun dan bunga api ketika sambutan tahun baru cina, tidak pernah kita lihat ada tangkapan dibuat kerana melanggar peraturan itu. Walaupun, Malaysia ini agama rasminya Islam, tetapi arak masih tetap dijual secara terang-terangan untuk memenuhi permintaan kaum ini ketika menjalankan aktiviti sosial seperti perkahwinan, sambutan hari kelahiran atau sekadar bersembang dengan rakan2 di restoran atau medan selera. Apa kejadahnya ini semua? Janganlah melampau sangat!

Agama: Walaupun kita juga sering sesak nafas dengan bau dan asap colok, lebih2 lagi ketika mereka katakan hantu mereka lapar, tapi kita tidak sampai pula hendak merosakkan berhala mereka itu. Kita memberikan mereka kebebasan beragama sepenuhnya dan mereka bebas menjalankan aktiviti keagamaan mereka sepenuhnya, hinggakan colok sebesar tiang lampu pon sesuka hati sahaja mereka pacakkan dimana2 mereka suka. Rumah ibadat mereka terus megah tersergam indah, malah kita secara langsung turut membantu mempromosikan rumah ibadat mereka ini sebagai produk pelancongan. Kita juga membenarkan tapak-tapak perkuburan mereka yang maha luas, malah ada antara mereka yang kaya raya dengan mengkomersilkan bisnes kematian ini. Masih tidak puas hati? Apa kejadahnya ini semua? Janganlah melampau sangat!

Saya suka menyatakan bahawa kaum ini adalah sejenis kaum yang tamak, tidak tahu bersyukur serta amat mementingkan diri sendiri. Mungkin bahana akibat terlalu banyak menjamah arak dan babi. Mungkin juga akibat terlalu seronok berjudi dan berzina serta tidak tahu bersuci.

Tidaklah saya menujukan artikel ini kepada semua dikalangan mereka. Saya juga suka sebahagian dari mereka, terutama si gebu yang putih melepak serta halus licin kulitnya. Namun dek kerana seekor kerbau membawa lumpur, habis terpalit semuanya.

No comments: